Guardian: Oι αρχαιολογικοί χώροι της Ελλάδας στην επίταξη για την έξοδο από την κρίση


Αρχαιολογικοί θησαυροί, όπως η Ακρόπολη και ο ιερός χώρος των Δελφών, θα είναι διαθέσιμοι για κινηματογραφικά γυρίσματα και φωτογραφίσεις, στην πολύ συμφέρουσα τιμή των 1.600 ευρώ την ημέρα

Ιστοσελίδα της βρετανικής εφημερίδας Guardian

Με τα σημάδια της κρίσης να είναι πλέον ορατά παντού, η Αθήνα έχει στραφεί στη δόξα που ήταν κάποτε η Ελλάδα, προκειμένου να βρει ένα τρόπο να κάνει κάτι για την κατεστραμμένη οικονομία της. Η ελληνική κυβέρνηση, βλέποντας τη χώρα να πλήττεται από το χρέος, έχει πάρει τη δραματική απόφαση να εκμεταλλευτεί κάποια από τα πάλαι ποτέ μεγαλεία του παρελθόντος της, αξιοποιώντας την Ακρόπολη και άλλες αρχαιότητες, πολύτιμους λίθους του παγκόσμιου πολιτισμού, οι οποίοι μέχρι σήμερα θεωρούνταν πολύ ιεροί για να “μολύνονται” από εμπορικές δραστηριότητες.

Σύμφωνα με σχέδιο που αποκαλύφθηκε αυτή την εβδομάδα, ξένα κινηματογραφικά συνεργεία, διαφημιστικές εταιρείες και άλλες εμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να φωτογραφίζουν,ανάμεσα σε άλλα μνημεία, τα αριστουργήματα της εποχής του Περικλή, που χρονολογούνται από τον 5ο αιώνα π.Χ., όπως τον Παρθενώνα, με την ελπίδα ότι αυτό θα συμβάλει στην ενίσχυση των δημόσιων ταμείων και της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό.

Αρχαιολογικοί θησαυροί, όπως ο χώρος των Δελφών, ο δεύτερος σε προτίμηση των ξένων επισκεπτών αρχαιολογικός χώρος στην Ελλάδα μετά την Ακρόπολη, θα είναι διαθέσιμοι για κινηματογραφικά γυρίσματα και φωτογραφίσεις, σε τιμές απίστευτα λογικές, που σε ορισμένες περιπτώσεις δεν θα ξεπερνούν τα 1.600 ευρώ την ημέρα.

Ωστόσο, έχοντας πλήρη επίγνωση της ευαισθησίας γύρω από αυτή την απόφαση, οι αξιωματούχοι της ελληνικής κυβέρνησης διευκρίνισαν ότι το άνοιγμα των χώρων θα παραμείνει υπό αυστηρό έλεγχο. Μετά την αίσθηση που προκάλεσε η είδηση στα ελληνικά ΜΜΕ, ο υπουργός Πολιτισμού, Παύλος Γερουλάνος, έγραψε στη σελίδα του στο Tweeter ότι οποιαδήποτε δημοσιεύματα έκαναν λόγο για “ενοικίαση” των αρχαιολογικών χώρων ήταν απλά “ανακριβή”. Σύμφωνα με αξιωματούχους, σε καμμία εταιρεία και σε κανένα πρόσωπο δεν θα δοθούν “αποκλειστικά δικαιώματα” σε αυτούς τους χώρους.

Η απόφαση ήταν συνεπακόλουθο της έντονης πίεσης από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, τους ξένους δανειστές που κρατούν την Ελλάδα στη ζωή. Λόγω των αυξανόμενων φόβων για μια χρεοκοπία της Ελλάδας, οι αξιωματούχοι της ΕΕ παρενέβησαν, θυμίζοντας στην ελληνική κυβέρνηση ότι ίσως είχε έρθει η στιγμή να αξιοποιήσει κατάλληλα τους πολιτιστικούς θησαυρούς της χώρας. Στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού συμφώνησαν να ψηφιστεί νομοθεσία, με την οποία θα διευκολυνθεί η πρόσβαση σε αρχαιολογικούς χώρους μέσω της μείωσης του κόστους των αδειών.

Πολιτικοί τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας έχουν από καιρό υποστηρίξει ότι τα κλασικά αριστουργήματα της χώρας δεν έχουν αξιοποιηθεί αρκετά, παρά το γεγονός ότι είναι “το εκπληκτικότερο εταιρικό όνομα στη γη”, όπως έχουν πει κάποιοι. “Θα είναι προς όφελός μας, εάν αυτό που έχουμε να αναδείξουμε τελικά αναδειχθεί”, δήλωσε στην Guardian ο πρώην υπουργός Οικονομικών, Στέφανος Μάνος.

Πριν από την συγκεκριμένη απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της χώρας, ένας από τους πιο ισχυρούς οργανισμούς του κράτους, αρνιόταν συστηματικά να δώσει την έγκρισή του για πρόσβαση στους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας για οποιονδήποτε άλλο λόγο εκτός από επιστημονικές έρευνες. Αιτήματα για κινηματογραφικά γυρίσματα δεν γίνονταν δεκτά ή χορηγούνταν μόνο εάν κατέβαλλε κανείς ένα αστρονομικό ποσό. Αφού οι επαγγελματίες φωτογράφοι ήταν αδύνατον να έχουν πρόσβαση στους χώρους, οι διεθνείς εκδότες βιβλίων είχαν σταματήσει την εκτύπωση σύγχρονων εικόνων.

Στα 2.500 χρόνια της ιστορίας της, η Ακρόπολη έχει ενοικιαστεί για κινηματογραφικά γυρίσματα μόνο δύο φορές: μια στον Φράνσις Φορντ Κόπολα και μια στην Νία Βαρντάλος, την Ελληνοκαναδέζα σταρ του “Γάμος α λα Ελληνικά”, για την ταινία της “Έρωτας α λα Ελληνικά” (“My Life in Ruins”). To 2009, όταν τελικά γυρίστηκε η ταινία, η Βαρντάλος είπε σε συνέντευξή της ότι είχε ξοδέψει “πάρα πολλή ενέργεια και χρόνο” στην προσπάθειά της να πείσει τις ελληνικές αρχές ότι η έγκριση θα ήταν προς όφελος της χώρας.

Αναγκασμένο να επιβιώσει με μόλις το 0,7% του εθνικού προϋπολογισμού, το υπουργείο Πολιτισμού ευελπιστεί ότι τα έσοδα από την ενοικίαση θα συμβάλουν στην αύξηση της ικανότητάς του να φροντίσει τα μνημεία, τα οποία έχουν πληγεί σοβαρά από την οικονομική κρίση στην Ελλάδα. Η έλλειψη κονδυλίων συντήρησης είχαν, π.χ., ως αποτέλεσμα να αναβάλλεται συνεχώς το έργο της κατασκευής νέας πρόσβασης στον χώρο των Δελφών. Τελικά η κατασκευή του έργου θα ξεκινήσει αυτή την εβδομάδα.

Όλα τα έσοδα από την ενοικίαση των αρχαιολογικών χώρων θα χρησιμοποιηθούν από το αρμόδιο υπουργείο, του οποίου τα κονδύλια έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 30% από το 2010.

“Πρόκειται για ένα πολύ μεγάλο βήμα και μια σοβαρή απόφαση. Δεν πρόκειται να μείνουμε άπραγοι εάν αντιληφθούμε ότι τα μνημεία δεν χρησιμοποιούνται όπως πρέπει”, μας είπε ένας αρχαιολόγος. Πρόσθεσε επίσης ότι πολλοί συνάδελφοί του μόνο ικανοποιημένοι δεν είναι από την είδηση.

Πηγή

Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Άρθρα. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.