Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ: CHARIOTS OF FIRE – VANGELIS


chariotsoffirepolydor2383602Η ιστορία της μεγαλύτερης επιτυχίας του Βαγγέλη Παπαθανασίου
ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑ…

Το «Chariots Of Fire» κυκλοφόρησε το 1981 και πρόκειται για ένα ορχηστρικό θέμα που συνέθεσε ο Βαγγέλης Παπαθανασίου για τις ανάγκες της ταινίας του Hugh Hudson «Οι Δρόμοι Της Φωτιάς» («Chariots Of Fire»), σε έναν συγκινητικό στοχασμό επί της ευγενούς άμιλλας και του ολυμπιακού ιδεώδους. Στην πραγματικότητα, το μουσικό αυτό θέμα φέρει τον τίτλο «Titles», επειδή ακούγεται στους εναρκτήριους τίτλους της ταινίας, αλλά έγινε ευρύτερα γνωστό ως «Chariots Of Fire».

Αλλά ας κάνουμε πρώτα ένα φλας μπακ στα τέλη της δεκαετίας του 1940. Ο συγγραφέας Στρατής Μυριβήλης έγραψε τότε για έναν μικρό πιανίστα: «Ανάμεσα στις ευχάριστες εκπλήξεις που με περίμεναν στον Βόλο, ήταν και ένα παιδάκι έξι ή εξήμισυ χρονών που ανακάλυψα προικισμένο με το θείο δώρο του ταλέντου. Ο μικρός αυτός με τις ποδίτσες της πρώτης δημοτικού και με τα γκρίζα γελαστά ματάκια του, είναι από τώρα ένας αυτοδίδακτος μικροσκοπικός συνθέτης.

Μου έπαιξε στο πιάνο δύο συνθέσεις του που με κατέπληξαν. Τη μια την έλεγε «Οι καμπάνες» και την άλλη «Ο χορός». Πρέπει να δει κανείς τα μικροσκοπικά δαχτυλάκια του να αγωνίζονται να πιάσουν τις θαυμάσιες συγχορδίες που κανείς δεν του δίδαξε, πρέπει να ακούσει τους χρωματισμούς και τα χαριτωμένα ευρήματά του, για να καταλάβει το νόημα του Ευαγγελιστού που είπε: Πνεύμα ο Θεός και όπου θέλει πίνει».

Το παιδάκι δεν ήταν άλλο από τον Βαγγέλη Παπαθανασίου! Το 1964, σε ηλικία 21 ετών, έγινε μέλος των Forminx και το 1967 μαζί με τον Ντέμη Ρούσο, τον Λουκά Σιδερά και τον Αργύρη Κουλούρη δημιούργησε τους Aphrodite’s Child με τους οποίους έγινε γνωστός στη διεθνή αγορά. Αργότερα ακολούθησε σόλο καριέρα διαλέγοντας το όνομα Vangelis, το οποίο ήταν πολύ πιο εύκολο να το προφέρουν οι ξένοι.

Τη δεκαετία του 1970 ο Vangelis καθιερώθηκε παγκοσμίως ως ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες ηλεκτρονικής new age μουσικής. Κάπως έτσι, φτάνουμε στο έτος 1978 όταν ο παραγωγός David Puttnam ζήτησε από τον Βαγγέλη Παπαθανασίου να γράψει τη μουσική για την ταινία του Alan Parker «Το Εξπρές του Μεσονυχτίου» (Midnight Express).

Όμως ο Παπαθανασίου ήταν κουρασμένος και είχε πεθυμήσει το σπίτι του. Έτσι, προτίμησε να κάνει διάλειμμα και να επισκεφτεί την οικογένειά του που είχε να τη δει χρόνια. Όσο για τη μουσική της ταινίας, αυτή την ανέλαβε ο Giorgio Moroder, ο οποίος κέρδισε μάλιστα και το Oscar.
Το 1980, σε ένα party στο σπίτι του σκηνοθέτη Hugh Hudson, ο Παπαθανασίου συνάντησε τον Puttnam και τον Parker. Ο ίδιος ο Παπαθανασίου είπε γι’ αυτή τη συνάντηση:
– Μου είπαν πως ήταν κρίμα που δεν έγραψα τη μουσική για το «Εξπρές του Μεσονυχτίου» και έχασα έτσι την ευκαιρία για το Oscar. Όμως ο Hudson και ο Puttnam μου είπαν πως δεν πειράζει, θα έχω άλλη ευκαιρία στην ταινία που ετοίμαζαν, να γράψω τη μουσική και να πάρω το Oscar.

Θυμάμαι πως τους είπα ότι αυτά δεν συμβαίνουν έτσι απλά, ούτε κάθε μέρα. Το καλοκαίρι του 1981 με πήρε τηλέφωνο ο Hudson και, αφού συναντηθήκαμε και με τον David Puttnam, μου ανέθεσαν τη μουσική για τους «Δρόμους της Φωτιάς», την ιστορία των Eric Liddell και Harold Abrahams στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1924.

Η αρχική επιλογή του σκηνοθέτη Hugh Hudson ήταν να χρησιμοποιήσει ένα παλαιότερο κομμάτι του Παπαθανασίου, το «L’ Enfant», που είχε γράψει για την ταινία του Frédéric Rossif «Opéra Sauvage» (1979). Ο σκηνοθέτης είπε στον Παπαθανασίου ότι έμεινε εντυπωσιασμένος απ’ αυτό το μουσικό θέμα κι ότι δεν θα μπορούσε να βρει καλύτερο. Ωστόσο ο συνθέτης έγραψε ένα καινούργιο κομμάτι και το παρουσίασε στον σκηνοθέτη και τον παραγωγό την τελευταία στιγμή λέγοντάς τους ότι αν τους αρέσει μπορούν να το χρησιμοποιήσουν, και εάν όχι μπορούν να κρατήσουν το παλιό.

Αυτή η μουσική είναι το διάσημο πλέον μουσικό θέμα του «Chariots Of Fire», στο οποίο ο Παπαθανασίου χρησιμοποίησε το ίδιο τέμπο με το «L’ Enfant». Ο σκηνοθέτης ενθουσιασμένος χρησιμοποίησε στην εναρκτήρια σκηνή τη νέα μουσική σύνθεση του Παπαθανασίου, ενώ το «L’ Enfant» χρησιμοποιήθηκε σε άλλη σκηνή της ταινίας.

The Shadows – “Chariots of Fire”
Chariots Of Fire The Shadows


Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου έντυσε μουσικά ολόκληρη την ταινία και ηχογράφησε τη μουσική στο νέο του στούντιο στο Λονδίνο. Πρόκειται για μία από τις σπάνιες περιπτώσεις που ένας συνθέτης τόλμησε να χρησιμοποιήσει μία μουσική «εκτός εποχής», στη συγκεκριμένη περίπτωση μία μουσική από synthesizers για μία ταινία που εξελίσσεται τη δεκαετία του 1920. Βαγγέλης Παπαθανασίου: Δεν ήθελα να κάνω μία μουσική εποχής. Προσπάθησα να συνθέσω μία μουσική σύγχρονη που να συμβιβάζεται όμως με την εποχή της ταινίας.

Δεν ήθελα να γράψω μία μουσική εντελώς ηλεκτρονική.
Το μουσικό θέμα των τίτλων, με τη χαρακτηριστική αντήχηση και τη μελωδία του, έγινε παγκοσμίως ένα από τα πιο δημοφιλή κινηματογραφικά κομμάτια όλων των εποχών. Η μουσική χρησιμοποιήθηκε στην αρχή και στο τέλος στην ίδια σκηνή όπου οι δρομείς τρέχουν σε αργή κίνηση σε μία παραλία (αυτή η κλασική πλέον σκηνή έχει αναπαραχθεί κωμικά πολλές φορές και συνήθως χρησιμοποιείται η ίδια μουσική προκειμένου να ολοκληρωθεί το αστείο).

Όταν κυκλοφόρησε για πρώτη φορά σε single, ο τίτλος του μουσικού θέματος ήταν «Titles». Μ’ αυτόν τον τίτλο, το Δεκέμβριο του 1981, το μουσικό θέμα έκανε ντεμπούτο στο Νο 94 του Billboard Hot 100. Εφτά εβδομάδες αργότερα, στις 30 Ιανουαρίου 1982, το κομμάτι ανέβηκε στο Νο 68 έχοντας πλέον ως τίτλο το «Chariots Of Fire» προκειμένου οι ραδιοφωνικοί παραγωγοί και οι ακροατές να προσδιορίσουν καλύτερα την ταυτότητα του μουσικού θέματος (ο ίδιος τίτλος χρησιμοποιήθηκε και στην επανακυκλοφορία του σε CD single το 1989).

Το μουσικό αυτό θέμα συνέχισε έκτοτε την ανοδική του πορεία μέχρι το Μάιο του 1982. Τότε, στις 8 Μαΐου και μετά από 22 εβδομάδες συνεχούς ανοδικής πορείας, το «Chariots Of Fire» έριξε από την κορυφή το «I Love Rock ‘n’ Roll» των Joan Jett and the Blackhearts και ανέβηκε στο Νο 1 των Η.Π.Α. για μία εβδομάδα, παραμένοντας μέχρι σήμερα το μοναδικό κομμάτι που ανέβηκε στην κορυφή των αμερικάνικων charts από Έλληνα καλλιτέχνη.
Το «Chariots Of Fire» ήταν επίσης το πρώτο Νο 1 της δισκογραφικής εταιρείας Polydor τη δεκαετία του 1980. Σε μία συνέντευξή του, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου είπε σχετικά:
– Οι άνθρωποι δεν έχουν και πολλές επιλογές επειδή ακούνε ό,τι τους προσφέρουνε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι δισκογραφικές εταιρείες. Τα πάντα σήμερα είναι ελεγχόμενα. Πηγαίνεις σε ένα σούπερ μάρκετ και αγοράζεις ό,τι σου προσφέρουν.

Οι δισκογραφικές εταιρείες είναι ίδιες: αγοράζεις ό,τι σου προσφέρουν και πρέπει να ζήσεις μ’ αυτό. Εγώ δεν τις πιστεύω όταν λένε «Μα, αυτό δεν είναι εμπορικό. Ο κόσμος δεν θα τ’ αγοράσει». Τόσες πολλές φορές έχουν κάνει λάθος. Πάρτε για παράδειγμα το single του «Chariots Of Fire». Οι Αμερικάνοι έλεγαν ότι «αυτό το κομμάτι μουσικής δεν θα πουλήσει ποτέ στην Αμερική» και έγινε το πρώτο Νο 1 της δισκογραφικής εταιρείας στην Αμερική (συνέντευξη στο περιοδικό Keyboard, Δεκέμβριος 1992).

http://- See more at: http://www.allaboutmusic.gr/epikairotita/arthra/i-istoria-enos-tragoydioy-chariots-fire-vangelis#sthash.C6zt9WeR.dpuf

Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Άρθρα. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.